Тести в Moodle: особливості налаштувань для проведення підсумкового та екзаменаційного контролю
Виконуючи роль освітнього навчального середовища, система онлайн-навчання Moodle (в УКУ – це CMS UCU) має добре розвинені інструменти організації контролю знань. Насамперед тут забезпечено можливість приймати письмові роботи через “Завдання” (Assignment), проводити онлайн взаємооцінювання між студентами через “Воркшоп” (Workshop), а також тестування через “Тести” (Quiz).
Тестування в Moodle можна налаштувати під різні вимоги та потреби. Зокрема, актуальним на сьогодні є проведення підсумкового та екзаменаційного контролю в дистанційному форматі.
Відповідно до рекомендацій МОН, контрольні заходи освітнього процесу із застосуванням дистанційних технологій навчання повинні відповідати таким вимогам:
- авторизований доступ до інформаційно-комунікаційних інструментів організації дистанційного навчання;
- можливість визначення часу початку і завершення доступу, тривалості виконання завдань;
- об’єктивність критеріїв перевірки результатів виконання з активним використанням автоматизованих засобів оцінювання знань;
- варіативність формування завдань контрольних заходів із використанням алгоритмів випадкового вибору запитань.
Ідентифікація студента забезпечується автоматично, адже кожен студент є авторизованим користувачем системи Moodle (CMS UCU) та може проходити тестування лише під своїм логіном та паролем.
Розглянемо детальніше важливі налаштування тестів в Moodle, на які треба звернути увагу, щоб відповідати всім вимогам.
При підготовці тестів потрібно здійснити декілька етапів роботи:
- наповнити банк питань
- створити тест та налаштувати параметри його проходження
- зв’язати тест з банком питань
БАНК ПИТАНЬ
Чому важливо наповнювати спочатку банк питань, а потім переходити до тесту? Працюючи з банком питань курсу ми одразу складаємо всі питання по категоріях, тим самим готуємо фундамент для подальшого укладання різних тестів.
Варто створити категорії, які відповідають темам чи модулям курсу, а також додати до кожної такої категорії інші підкатегорії, які відповідатимуть різним рівням складності питань або різним типам питань. Це дозволить в подальшому згенерувати тест, який буде охоплювати, по-перше, матеріал всього курсу, по-друге, дозволить скласти тести різного рівня складності, по-третє, реалізувати рівномірний розподіл тестових завдань в кожному варіанті для кожного студента.
Відеоурок “Тести в CMS UCU. Банк питань. Типи питань”
Після створення категорій в банку питань, потрібно створювати самі тестові завдання. Це можна здійснити двома шляхами: додавати кожне окреме питання у відповідній категорії або підготувати питання за шаблоном (прості типи питань) і завантажити їх в банк.
Зразки-шаблонів для імпорту (формат AIKEN, формат GIFT)
Питання типу множинний вибір, коротка відповідь, на відповідність, есе – варто готувати за шаблоном та завантажувати, тому що їх легше відформатувати у документі Word і одним кроком здійснити імпорт, аніж вносити по одному всі варіанти відповідей. Складніші типи питань з пропущеними словами, на впорядкування, з вбудованими відповідями, перетягування на картинку необхідно створювати по одному безпосередньо в банку питань.
Запис вебінару “Як завантажити тести з шаблону”
Важливо пам’ятати, що при створенні питання обов’язковим полем є “Назва питання”. Це поле не відображається для студента, а використовується для візуального розпізнавання питань в банку. Назва питання може співпадати з текстом питання (якщо питання коротке) або містити ключову фразу питання.
СТВОРЕННЯ ТА НАЛАШТУВАННЯ ТЕСТУ
При створенні тесту система пропонує здійснити багато різних налаштувань. Розглянемо, що першочергово потрібно і на що це впливає.
-
- Вибір часу
Потрібно обмежити діапазон доступності тесту, вказавши дату і час коли тест відкривається [Почати тестування] і коли закривається [Завершити тестування]. Варто давати ширший діапазон, аніж тривалість самого тесту, адже в студентів можуть виникати труднощі, наприклад з інтернет зв’язком чи інші перешкоди, що може вплинути на те, що студент не зможе вчасно приєднатися разом з усіма і тоді матиме менше часу на його проходження.
Тому тривалість самого тесту потрібно встановити опцією [Обмеження в часі]. - Оцінка
За замовчуваням, система дає необмежену кількість спроб для проходження тесту, тому важливо відкрити опцію [Оцінка] та встановити скільки [Дозволено спроб]. Якщо передбачається надавати студентам більше ніж одну спробу, тоді треба також вказати [Метод оцінювання], тобто яка спроба буде йти в журнал оцінок і зараховуватися, як остаточна (перша, остання чи найкраща). - Макет
Не менш важливо, як саме студенти будуть бачити питання під час проходження тесту. Опція [Нова сторінка] дає можливість компонувати питання всі на одній сторінці, або розміщувати кожне питання на окремій сторінці, або групувати по декілька. В залежності від специфіки дисципліни можна налаштувати [Метод переходу], тобто зробити послідовний перехід по тесту (без можливості повертатися до попередніх питань), або залишити вільний перехід. - Поведінка питань
Для того щоб варіанти відповідей до кожного питання щоразу не виводились в одному і тому самому порядку, треба включити [Випадковий порядок відповідей]. - Параметри перегляду
В залежності від налаштування [Параметрів перегляду] студенти можуть бачити або не бачити свої результати, чи були їхні відповіді правильними, самі правильні відповіді, коментарі та оцінки. Система дає право розділити показ результатів на 4 часові періоди коли і що студент буде бачити: - впродовж спроби (стосується тільки тестів, які дозволяють інтерактивно показувати результати під час спроби, так званого адаптивного тестування)
- безпосередньо після спроби (2 хв. одразу після того, як студент завершив проходити тест)
- пізніше поки ще тест відкритий (можна показувати результати для тих хто вже завершив, навіть якщо інші ще проходять)
- після закриття тесту (коли сплинув час і тест закрився для всіх). Ця колонка може бути неактивною, якщо тест не має дати завершення.
- Вибір часу
- Обмеження доступності
За потреби можна обмежувати доступ до тесту, задавши критерій (дата, оцінка, профіль користувача, складне обмеження, виконання діяльності). Тест може відкриватися, наприклад, лише після того, як студент виконає інші попередні навчальні діяльності. - Додаткові обмеження на спроби
Які безпекові обмеження чи налаштування можна ще зробити? Наприклад, можна встановити умову доступу до проходження тесту за паролем, встановивши опцію [Необхідний пароль], або встановити обмеження на IP адреси мережі чи підмережі чи навіть окремих користувачів. Система також пропонує режим [Безпеки браузера], коли встановлюється параметр [Виринаюче вікно на повний екран із захистом JavaScript]. При такому налаштуванні, тестування для студента почнеться лише у тому випадку, якщо студент має оснащений JavaScript мережевий браузер. Іншими словами вікно тесту відкриється на весь екран, закриє інші вікна, не допускається навігаційне управління. Це має унеможливити копіювання і вставлення студентами тексту. Однак не можна таке налаштування ставити одразу на іспит, не випробувавши його попередньо зі студентами!
Відеоурок “Налаштування тесту”
ЗВ’ЯЗУВАННЯ ТЕСТУ З БАНКОМ ПИТАНЬ
Додавання випадкових питань
Після того, як завдання в банку питань створено, а параметри проходження тесту налаштовано, потрібно, умовно кажучи, «зв’язати» тест із банком питань.
Для цього в тест додаються випадкові питання з банку, вказавши з якої категорії і яку кількість питань. Важливо пильнувати щоб в категорії було не менше, а бажано набагато більше питань, ніж додається до тесту. Чим більша кількість питань в категорії, тим більше різних варіантів зможе згенерувати система для студентів.
Бали за тест
За кожне питання можна встановлювати різну кількість балів. Також треба вказати максимальну кількість балів за весь тест.
Редагування питань
Система дозволяє редагувати текст питань навіть тоді, коли вони вже додані до конкретного тесту, більше того, навіть після проходження студентами (у разі виявлення помилки в тексті питання чи опечатки)
Редагування тесту
Після того, як студенти вже почнуть проходити тест, структуру тесту вже не можна буде змінити (ні видалити питання, ані додати нові питання до цього тесту). Редагувати структуру тесту можна лише видаливши всі спроби студентів.
РЕЗУЛЬТАТИ
Оцінювання
Система тестування Moodle здійснює автоматичну перевірку всіх типів питань, крім питання типу “есе”. Якщо тест містить есе, тоді оцінка за тест буде підрахована після ручного оцінювання викладачем цих відкритих питань.
Відеоурок “Як перевірити відкриті тестові питання”
У всіх інших випадках оцінка за тест виводиться автоматично і викладач бачить її негайно після завершення спроби.
Переоцінювання результатів
Однак, при потребі, викладач може переоцінити одне з питань тесту. Наприклад, якщо використовується тип питань “коротка відповідь” або “числова” і студент дає правильну відповідь, яка не була запрограмована (наприклад синонім правильної відповіді, або частково правильну). Для переоцінки балу потрібно відкрити перегляд спроби студента та вибрати опцію [Зробити коментар або змінити оцінку].
Експорт результатів
Результати тестувань студентів у вигляді оцінок чи відповідей на кожне питання можна завантажити в файли декількох форматів (xlsx, csv, html, json, ods, pdf). Також цінною є статистика по результатах, яка дає різні показники проходження студентами та якість складеного тесту.